
Internet, el telèfon mòbil, les consoles, els reproductors d’MP3, etc. constitueixen ara mateix l’“ecosistema natural” dels adolescents i els joves. Ells perceben tots aquests aparells amb la mateixa naturalitat amb la qual la gent gran percebem la ràdio o la televisió. No se sorprenen davant la tecnologia, simplement, amb tota naturalitat, la utilitzen per estar en contacte, per fer nous amics, per buscar informació, baixar-se i escoltar música i, en general, per desenvolupar la seva pròpia cultura.
Partint d'aquesta situació, la nostra finalitat és crear un grup de treball on puguem debatre, entre tots els estudiosos i interessats en aquests temes, sobre els efectes que l'ús de les noves tecnologies estan tenint sobre els joves. Aspectes relacionats amb la formació acadèmica, familiar, relacions entre iguals i possibles diferències de gènere. Alguns dels interrogants clau que plantegem són els següents:
1.Els resultats d'algunes investigacions revelen que els joves de l'era digital semblen ser més intel•ligents, curiosos, assertius, accepten amb més facilitat la diversitat i també tenen més nivell d'autoestima que els joves que pertanyen a generacions anteriors. D’altres, no obstant això, apunten en sentit contrari: els joves viuen enganxats a les pantalles i perden la seva capacitat d'atenció, sofreixen estrès, vanitat i fins i tot crueltat com a resultat de la seva interacció amb la Xarxa. Quina de les dues postures sembla la més encertada? Fins a quin punt poden ser certes l’una i l'altra?
2. Es pot parlar de l'existència d'un nou paradigma d'aprenentatge a partir del pas d'un aprenentatge de transmissió a un aprenentatge interactiu?
3. Què aporten el mòbil, l'ordinador, Internet… a la relació familiar? L'ús d'aquestes tecnologies dificulta o afavoreix la vida familiar?
4. Els pares se senten desbordats per l'ús que fan els seus fills de les TIC? (Per desconeixement, per l'ús descontrolat, per qüestions econòmiques…..)
5.Cal dur a terme algun tipus de control, acció educativa etc. per a regular l'ús d'aquestes tecnologies per part dels joves?
6.Qui ha de dur a terme aquestes accions: l'Administració, els fabricants, el col•legi, els pares, tots, ningú?
Altra web interessant: http://www.xarxa-omnia.org/ Òmnia significa TOT perquè volem una societat oberta a TOTHOM. Un espai d'accés a les Tecnologies de la Informació i la Comunicació per evitar la fractura digital i possibilitar, amb la participació de tots, la construcció i millora de la pròpia comunitat.
Hola Enric, pense que la imatge il.lustra ben be com es treballava a l´aula fa unes anys, a través de l´aprenentatge repetitiu i pretenent que l´alumnat adoptara un paper passiu. Peró actualment es el paradigma constructivista el que ha de dominar, pretent aprenentatges més funcionals, fomentant la participació activa del alumnat, partint del que el alumne ja sap i fomentant que cada alumne desenvolupe al màxim les seues capacitats.
ResponElimina